ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد طی بازدید از محور «پاتاوه به دهدشت» به طول ۱۳۶ کیلومتر در جمع خبرنگاران با ارایه توضیحاتی پیرامون برخی اظهارات و ابهامات مطرح شده در رابطه با این محور پرداخت و آخرین اقدامات انجام شده و وضعیت این جاده ارتباطی را تشریح کرد.
«صمصام آقایی» گفت: سرعت در راه اصلی حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت است. در بعضی از نقاط جاده پاتاوه – دهدشت سرعت تا ۶۰ کیلومتر در ساعت میباشد. رعایت اصول رانندگی و توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان الزامی است.
وی با بیان اینکه محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت استاندارد و ایمن است، افزود: نواقص و ایرادات مانع بهرهبرداری از این محور ارتباطی نیست و به مرور و با اولویت بندی برطرف خواهند شد روشنایی تونلهای این محور تکمیل میشود.
آقایی با بیان اینکه برای رفع نقص های این جاده ارتباطی برنامه داریم، اظهار کرد: روشنایی برخی تونل ها تکمیل است و برخی در حال اجراست و برخی نیز بصورت موقت اجرا شده که در صورت تامین اعتبار شبکه روشنایی موقت تونل های این جاده تا پایان امسال تکمیل خواهد شد اما برای روشنایی دائم نیاز به تامین اعتبار دارد.
وی عنوان کرد: اقدامات لازم برای روشنایی تونل کوه «پات» در محور پاتابه بدهدشت به طول ۲۵۴۰ متر انجام شده و طی دو هفته آینده وارد مدار می شود و به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ایمن سازی بیشتر نقاط ابتدا و انتهای این محور ارتباطی(تقاطع گندیخوری و تقاطع سوق) است که باید نورپردازی، علائم، تابلوها و چراغ های چشمک زن نصب شود.
آقایی تصریح کرد: تقاطع «گندی خوری» بخاطر معارضات محلی تاکنون تکمیل نشده بود که با همت و همکاری استانداری، دادستانی و منابع طبیعی این مسایل در حال رفع است، به زودی پیمانکار اجرای تکمیلی تقاطع «گندیخوری» مشخص خواهد شد که عملیات اجرایی این تقاطع در آینده نزدیک شروع می شود.
وی ادامه داد: تا زمان بهرهبرداری کامل از این تقاطع ایمن سازی شامل نصب تابلو علائم چراغ و نیوجرسی با نظر راهداری و پلیس راه انجام شده است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کم عرض بودن این جاده ارتباطی عنوان کرد: عرض جاده پاتاوه به دهدشت بر مبنای ۱۰.۵ متر جاده اصلی است البته شانه دارد، بعضی جاها نیز باند سبقت دیده شده است. سر عت در این محور ارتباطی ۸۰ کیلومتر در ساعت است.
آقایی در رابطه با شیب این جاده تاکید کرد: شیب حداکثر طبق ضوابط راه اصلی ۸ درصد است در حالی که همه شیب های محور پاتاوه به دهدشت زیر ۸ درصد است.
وی در زمینه کمبود تابلو و علائم در محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت اظهار کرد: طبق استاندارد تابلو و علائم در این محور ارتباطی نصب شدهاند، در صورتی که راهداری و پلیس راه اعلام کند که جایی نیاز به تابلو و علایم بیشتری دارد نصب خواهیم کرد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو گالری که قبلاً در طرح این جاده نبود اجرا شد و تا توانستیم نقاط حاده خیز را اصلاح کردیم. نقاطی که کوهستانی است تابلو محدودیت سرعت نصب شد.
آقایی در خصوص نشست جاده در منطقه «دشت قاضی» افزود: نقطهای در این منطقه نشست کرده که به زودی برطرف خواهد شد.
وی در رابطه با حضور و استقرار دستگاههای امدادی و خدمات رسان از جمله پلیس راه در این محور ارتباطی اظهار کرد: پلیس راه حدود یک سال است که با استقرار در بخشی از ساختمان قرارگاه در محدوده منطقه «زنگوا» مستقر شده و البته لازم است که حضور پلیس و دیگر دستگاههای خدماتی و امدادی بیشتر شود چراکه در این محور محدودیت سرعت وجود دارد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت نقاط کور آنتن دهی تلفن همراه است که به دستگاههای متولی و مربوطه اعلام شده است و یکی دیگر حضور و استقرار دستگاههای امدادی و خدمات رسان است.
آقایی ادامه داد: بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای این محور ارتباطی که از سال ۷۳ آغاز شده بود، هزینه شد و تیر ماه امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری رسید.
وی اظهار کرد: برای تکمیل روشنایی تونل های این محور ارتباطی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره برداری از محور پاتاوه به دهدشت در توسعه منطقه نقش مهمی خواهد داشت که در رونق اقتصاد منطقه و خانواده ها تاثیر بسزایی خواهد داشت، بیش از ۴۰۰ روستا از این محور ارتباطی بهره مند شدند.
آقایی بیان کرد: با بهره برداری و افتتاح محور پاتاوه به دهدشت بالغ بر ۲۰۰کیلومتر فاصله بندر امام تا استان اصفهان و استانهای مرکزی کشور کوتاه تر شده است.
همچنین «امیرحسین ضرغامپور»، یکی از مهندسین مشاور برآیند با بیان اینکه من بومی استان کهگیلویه و بویراحمد هستم، اظهار کرد: علاوه بر اینکه بومی منطقه هستم، تعهد مهندسی داریم و دلسوزانه وظایفمان را انجام دادیم.
وی افزود: جاده پاتاوه – دهدشت یکی از جادههای فرعی بود که هماکنون به یکی از محورهای اصلی درجه یک تبدیل شده است.
ضرغامپور با بیان اینکه حداکثر سرعت در این جاده ۸۰ کیلومتر در ساعت است، اظهارکرد: یک سری اتفاقاتی که در این جاده میافتد به رعایت نکردن اصول رانندگی است و در صورتی که قوانین و اصول رانندگی رعایت شود، کمتر شاهد اتفاق تلخ در این جاده خواهیم بود. وقتی با سرعتی بیش از حد مجاز حرکت میکنند، قطعاً مشکل بهوجود میآید.
این مهندس مشاور تصریح کرد: تا توانستهایم نقاط حادثهخیز این محور را اصلاح کردیم، نقاط حادثه خیز آنچنانی دیگر نداریم، باند سبقت داریم، باند اضافه و عرض اضافه کار کردیم و قوسهای جاده را اصلاح کردیم.
به گزارش ایسنا، ضرغامپور با بیان اینکه دولت در این محور پای کار بوده و تلاش کرده است، عنوان کرد: در صورتی که باند دوم این جاده تکمیل شود، قطعاً شرایط جاده «پاتاوه – دهدشت» بهتر میشود.
گفتنی است که روز پنجشنبه هفتم دیماه ۱۴۰۲ صمصام آقایی، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد، به همراهی تعدادی از مشاوران این شرکت و خبرنگاران از جاده پاتاوه – دهدشت بازدید میدانی کردند.
منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روزبیشتر بخوانیمرونالدو زدگی حاد یا حادترین رونالدو مسئله این است؟
بیشتر بخوانیمشیرآلات بهداشتی