جلسه کارگروه تخصصی بررسی مجدد تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با حضور برخی اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان اداری و استخدامی، قائممقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قائممقام سازمان سنجش آموزش کشور و نماینده وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اظهار داشت: شورا با هدف ارتقای کیفیت و کارآمدی نظام آموزشی کشور، بررسی جامعی را در خصوص مأموریتهای مرتبط با سنجش، ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی انجام داده است. در این راستا، یک کارگروه تخصصی با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورا و نمایندگان دستگاههای ذیربط تشکیل شده تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم را ارائه کند.
دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اشاره کرد که در طول دو دهه گذشته، کار مطالعاتی گستردهای برای بررسی امکان تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور انجام شد. این مطالعات شامل بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه سنجش، ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی و همچنین برگزاری جلسات متعدد با نهادهای ذیربط بود. علاوه بر این، موضوعاتی همچون تداخل مأموریتهای این سازمان با وزارتخانههای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و چالشهای مربوط به تعدد نهادهای فعال در حوزه ارزشیابی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، گزارشهایی در خصوص ساماندهی نظام جامع رصد و ارزشیابی در اسناد بالادستی نظیر سیاستهای کلی آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور تهیه شد.
بصیرنیا در ادامه اظهار داشت: بر اساس این مطالعات، دو دیدگاه عمده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود. یک دیدگاه بر این باور بود که سازمان جدید تشکیل نشود و سازمان سنجش موجود با گسترش فعالیتهای خود، مأموریتهای ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش را نیز به عهده گیرد. دیدگاه دیگر با تشکیل سازمان جدید موافقت نداشت و ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش، معتقد به تشکیل ساختار جدیدی نبود و به واگذاری این ماموریت به همان سازمان سنجش ذیل وزارت علوم معتقد بود که البته شمار موافقان و مخالفان این دو دیدگاه به یکدیگر بسیار نزدیک بود.
وی افزود: بر اساس جمعبندیهای صورتگرفته، تأکید شده است که ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی به عنوان یکی از ضرورتهای کلیدی در کنار فرآیندهای سنجش و پذیرش دانشجو، باید با سازوکارهایی دقیق و نهادینه انجام شود. برای دستیابی به این هدف، دو مأموریت مهم از نظر نهادی مد نظر قرار دارند تا تمرکز بیشتری بر هر یک از آنها ایجاد شود.
منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز