دسته‌بندی نشده

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی‌های دوره قاجار از غذاهای اصلی مجالس به حساب می آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم نیاز به 3 تا 4 ساعت زمان دارید.


گروه ایرنا زندگی – قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی‌های دوره قاجار از غذاهای اصلی مجالس به حساب می آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم نیاز به 3 تا 4 ساعت زمان دارید. پس یادتان باشد قیمه نثار به دلیل انواع و اقسام ادویه‌ها و مخلفاتش جزو غذای های به اصطلاح پر اداو اطوار است و نمی توانید صرفا با ترکیب مواد آن، طعم اصیل و بی نظیر آن را بچشید. پس کمر همت را ببندید و سر صبر و حوصله محبوب ترین غذای خطه قزوین را سر سفره‌های تان بیاورید.


*** مواد لازم برای 5 نفر


برنج   5 پیمانه


گوشت خرد شده قیمه ای   500 گرم


پیاز نگینی شده   1 عدد بزرگ


رب گوجه فرنگی     3 قاشق غذاخوری


زعفران دم کرده غلیظ   4 قاشق سوپ خوری


 نمک و فلفل سیاه   به میزان لازم


زردچوبه  یک و نیم قاشق مربا خوری


دارچین  یک قاشق چایخوری


عرق دارچین  1 قاشق سوپ خوری


عرق هل   یک قاشق غذاخوری


گرد لیمو نصف قاشق چایخوری


هل ساییده شده  یک قاشق سوپ خوری


پودر گل محمدی  یک قاشق سوپ خوری


پیاز داغ   4 قاشق سوپ خوری


گلاب یک دوم پیمانه


زرشک 100 گرم


شکر  2 قاشق سوپخوری


خلال پسته   50 گرم


خلال بادام   50 گرم


خلال نارنج یا پرتقال  30 گرم


روغن و کره  به میزان لازم


طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی


*** طرز تهیه 


مقداری روغن در قابلمه داغ می کنیم ،گوشت و پیاز عسلی را افزوده و با هم تفت می دهیم. زردچوبه، فلفل سیاه و عرق دارچین و عرق هل را اضافه می‌کنیم. سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و مواد را تفت می‌دهیم. روی مواد آب داغ می‌ریزیم به طوری که روی گوشت ها پوشانده شود. در این مرحله برنج را کته یا آبکش می کنیم و دم می گذاریم تا آرام پخته شود.


بعد از این که آب خورشت به نصف رسید زرشک و کمی خلال پسته و خلال بادام را اضافه کنید. در این مرحله می توانید خلال پرتقال یا نارنج را به خورشت اضافه کنید. پس از پخته شدن گوشت، فلفل، دارچین، باقی ادویه ها و گل محمدی و گرد لیمو را اضافه کنید تا به خورد مواد در حال پخت برود. پس از این که مواد جا افتاد گلاب و عرق هل را در آخرین مرحله به خورشت اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. خلال پسته و بادام را شسته و داخل گلاب خیس کنید و پس از ده دقیقه گلاب آن را گرفته و روی حرارت کم تفت دهید. مراقب باشید خلال ها تغییر رنگ ندهند. تلخی خلال نارنج را با سه بار جوشاندن بگیرید و برای بار سوم داخل آن کمی شکر ریخته و بجوشانید و آبکش کنید و در نهایت با کمی شکر و زعفران تفت دهید.


طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی


در مرحله بعد زرشک را پاک کرده و داخل آب خیس کنید تا کاملا تمیز شود. سپس آبکشی کنید  با شکر و زعفران و روعن تفت دهید. مقداری از برج دم کشیده شده را زعفرانی کنید و مواد را برای سرو کنار هم بچینید.


*** طرز تزیین قیمه نثار


در روش سنتی ابتدا برنج کشیده می شود. بعد لایه ای گوشت و مایه آن را روی برنج می ریزند و دوباره روی آن را با کمی برنج زعفرانی می پوشانند و مواد دیگر مانند خلال ها و زرشک را روی آن می ریزنند. در روش های به روز تر این مواد با زیبایی و رعایت ترکیب رنگ به طور نواری روی دیس برنج زعفرانی کنار هم قرار می گیرند و جلوه بیشتری به این غدا و سفره می دهند. این غذای سنتی طبع گرمی دارد و برای کودکان و نوجوانان و سالمندان بسیار مقوی است.


طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی





آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *