چقدر از شرایط اسقاط کامیون فرسوده اطلاع دارید؟
طرح اسقاط کامیون منوط به شرایطی است که در اینجا خلاصهوار به آنها اشاره میکنیم:
- اولین شرط، سن کامیون است که برای ماشین نیمه سنگین، سن ۲۵ سال در نظر گرفته شده است.
- سند مالکیت کامیون مورد بعدیست که باید بهنام شخص متقاضی باشد و یا فرد مراجعهکننده، از سوی مالک وکالتنامه داشته باشد.
- قیمتگذاری کامیون که با توجه به تناژ بار و تعداد گواهی اسقاط آن تعیین میشود.
لاشه کامیون نیز در همین حین، ارزشگذاری میشود.
سن فرسودگی کامیون اسقاطی چندسال است؟
آمار نشان میدهد حدود ۳۰ درصد از ماشینهای سنگین از جمله کامیون، تریلی، کامیونت و … فرسوده بوده ولی همچنان در معابر برونشهری و درونشهری به فعالیت خود ادامه میدهند. این فعالیت باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی از قبیل افزایش آلایندگی در انواع مختلف صوتی و محیطی، مصرف سوخت بیشتر و احتمال خطرات جانبی شده است.
همانگونه که پیش از این هم اشاره کردیم یک کامیون سالخورده با انبوهی از خرجهای بیهوده تعمیرات روبروست که این هزینهها باز هم به علت کهنگی خودرو، مدام تکرار میشود.
سن فرسودگی خودروهای از کارافتاده بر اساس نوع خودرو تعیین میشود. کامیونها و کشندهها در صورت داشتن شرایط فنی سالم تا مرز ۲۵ سالگی امکان فعالیت خواهند داشت و بهتر است پس از آن بازنشسته و اسقاط شوند.
همچنین امکان ثبتنام در سایت خودرو فرسوده برای کامیونهای بالای ۱۰ سال که هنوز به مرز فرسوده شدن نرسیدهاند اما موفق به اخذ برگه معاینه فنی برای دو بار پیاپی نشدهاند، وجود دارد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل گفت بر اساس آییننامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی خودروهای شخصی بنزینی، گازسوز، دوگانه سوز و دیزلی 20 سال، هیبریدی 23 سال و برقی 25 سال است. همچنین این سن برای خودروهای عمومی بنزینی، گازسوز، دوگانهسوز و دیزلی 12 سال، هیبریدی 15 سال و برقی 20 سال است. همچنین سن فرسودگی مینیبوسهای دیزلی 12 سال، پایه گازسوز 15 سال و برقی 20 سال، اتوبوسهای برونشهری 15 سال و اتوبوسهای درونشهری دیزلی 10 سال، پایه گازسوز 12 سال و برقی 20 سال تعیین شده است. سن فرسودگی انواع وانت 15 سال، کامیون، کامیونت و کشنده 25 سال و موتورسیکلتهای بنزینی کاربراتوری 6، بنزینی انژکتوری 12 و برقی 15 سال است.
تسهیلات برای اسقاط کامیون
برای ایجاد یک ناوگان حمل و نقل پویا، تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شده تا صاحبان این فرسودههای عظیمالجثه بتوانند با اسقاط ماشین سنگین خود، خودرو فرسوده خود را تعویض کنند. این تسهیلات به مالکان، اجازه میدهد تا با تحویل خودرو فرسوده خود، بتوانند ماشین جدیدی را از تولیدکنندگان داخلی برای خود تهیه کنند.
از تسهیلات مربوط به این بخش، میتوان به تخفیف در نرخ سود اشاره کرد. در کنار این تخفیف، راهداری نیز نیمی از نرخ سود یعنی ۹ درصد از سود ۱۸ درصدی این تسهیلات را بر عهده میگیرد.
توجه به این نکته مهم است که تسهیلات خودروهای سنگین باهم متفاوت است و مبلغ آن برای انواع کامیون و کشندهها بر اساس نوع و قیمت آنها تعیین میشود. مدت اعتبار تسهیلات خودرو فرسوده نیز برای کامیون و انواع کشندهها شش ماه است.
آمازون آماده
میشود تا نخستین مجموعه کامل از ماهوارههای پروژه Kuiper را روز
چهارشنبه پرتاب کند؛ اقدامی مهم در رقابت این شرکت با استارلینک متعلق به ایلان
ماسک برای فراهم کردن دسترسی جهانی به اینترنت پرسرعت.
در این عملیات،
مجموعاً ۲۷ ماهواره از
پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا، ساعت ۷ عصر به وقت محلی (۲۳:۰۰ به
وقت گرینویچ)، با استفاده از موشک اطلس
V متعلق به شرکت United Launch Alliance (همکاری مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین) به
فضا فرستاده خواهند شد.
همانند سرویس
استارلینک شرکت SpaceX، هدف پروژه Kuiper آمازون
نیز ارائه اینترنت در مناطق دورافتاده و محروم از خدمات اینترنتی است؛ از جمله
مناطق جنگی یا مناطقی که درگیر بلایای طبیعی هستند.
این ماهوارهها
در ارتفاعی چند صد مایلی از سطح زمین مستقر خواهند شد و زیربنای شبکهای را تشکیل
میدهند که آمازون قصد دارد در نهایت به بیش از ۳۲۰۰ ماهواره گسترش دهد.
آمازون، متعلق
به جف بزوس میلیاردر معروف، تأیید کرده که این سرویس اینترنتی تا پایان سال جاری
راهاندازی خواهد شد. جزئیات قیمتگذاری هنوز اعلام نشدهاند، اما شرکت وعده داده
که قیمتها با فلسفه همیشگی آمازون در ارائه خدمات مقرونبهصرفه هماهنگ خواهند
بود.
این پرتاب،
آمازون را رسماً وارد رقابت مستقیم در بازار خرید
استارلینک میکند؛
سرویسی که اکنون بازیگر اصلی در عرصه اینترنت ماهوارهای محسوب میشود.
استارلینک
نخستین مجموعه ماهوارههای خود را در سال ۲۰۱۹ پرتاب کرد و از آن زمان، بیش از ۶۷۵۰ ماهواره عملیاتی را در مدار قرار
داده و بیش از پنج میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. این سرویس تاکنون در چندین
منطقه بحرانزده و جنگی، از جمله پس از زلزله ۲۰۲۳ مراکش و در مناطق جنگی اوکراین،
خدمات اینترنت ارائه داده است.
برخلاف سرویسهای
سنتی اینترنت ماهوارهای که به چند ماهواره در ارتفاع بیش از ۳۵۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین وابستهاند،
سرویسهای استارلینک و
Kuiper از
ماهوارههایی در مدار پایین زمین
(LEO) استفاده میکنند؛
یعنی در ارتفاعی بین ۵۵۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر. این موضوع باعث کاهش زمان
تأخیر و افزایش سرعت تبادل داده میشود، و امکان ارائه اینترنت در مناطقی بدون
زیرساختهای زمینی را فراهم میکند.
آمازون در
بیانیهای توضیح میدهد: «هزینه بالا، پیچیدگی فنی و شرایط جغرافیایی میتوانند
نصب اینترنت زمینی یا بیسیم سنتی را دشوار کنند.»
اما ماهوارههای
مدار پایین تنها محدوده کوچکی را پوشش میدهند، به همین دلیل برای پوشش جهانی به
تعداد زیادی از آنها نیاز است که مستلزم پرتابهای مکرر خواهد بود.
آمازون این
شرایط را فرصتی میبیند تا خود را به عنوان بازیگری بزرگ در بازاری در حال رشد
معرفی کند، هرچند رقابت سنگینی با استارلینک در پیش دارد.
این شرکت قصد
دارد در ماهها و سالهای پیشرو، پرتابهای ماهوارهای را با سرعت بیشتری انجام
دهد. تاکنون بیش از ۸۰ پرتاب
از شرکتهایی مانند
ULA، بلو
اوریجین (شرکت فضایی بزوس) و حتی
SpaceX سفارش
داده شده است.
این ماهوارهها
به مدار پایین زمین خواهند پیوست که اکنون با حضور استارلینک و سایر بازیگران
نوظهور، از جمله OneWeb اروپا و Guowang چین،
به شدت شلوغ شده است.
برخی نگرانیها
در خصوص ازدحام ماهوارهای، خطر برخورد آنها با یکدیگر و همچنین اختلال در
مشاهدات نجومی مطرح شده است.
همچنین، حضور
روزافزون شرکتهای خصوصی در فضا، سوالاتی سیاسی را نیز برانگیخته، بهویژه در خصوص
نقش تأثیرگذار ایلان ماسک بهعنوان مشاور دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا.
ماسک در گذشته تردیدهایی درباره ادامه پشتیبانی استارلینک از اوکراین ابراز کرده
بود، اما در ماه مارس تأکید کرد که «صرفنظر از اینکه با سیاست اوکراین موافق باشم
یا نه، استارلینک هرگز ترمینالهای خود را خاموش نخواهد کرد»